Nabízení služeb a zboží souvisí s GDPR jen okrajově, protože Úřad pro ochranu osobních údajů provádí dozorovou činnost v oblasti nevyžádaných obchodních sdělení dle zákona č. 480/2004 Sb. v platném znění. Protože se nás ale často zákazníci na tuto problematiku ptají, uvádíme zde tuto aktualitu:
Obecně lze nabízet vlastním zákazníkům zboží a služby elektronicky (e-mailovou zprávou) i tištěným dopisem, ale pouze takového zboží/služby, které jsou obdobné tomu, co zákazník v minulosti nakoupil. Nelze také posílat nabídku dceřiné nebo sesterské společnosti, ani spřátelené firmy (k tomu už je potřeba mít od zákazníka souhlas). Zásadní otázkou je, jak dlouho od realizace posledního obchodního případu lze nabídky zboží a služeb zákazníkovi zasílat. Nikde v zákoně, ani v žádné vyhlášce, není taková lhůta stanovena. Měla by být ale přiměřená. Určitě je přiměřenou lhůtou jeden nebo dva roky od posledního obchodního případu. Delší lhůtu ale nedoporučujeme. Pokud ale nakupující (např. na eshopu) zatrhne souhlas, že mu prodávající může zasílat obchodní sdělení/nabídky např. 3 roky od posledního nákupu, bude se prodávajícímu taková lhůta obhajovat před dozorovým orgánem mnohem lépe. Fakticky se tím ale mění právní důvod zasílání obchodního sdělení/nabídky, protože už to není na základě předchozího nákupu, ale na základě souhlasu.
Pokud chce někdo zasílat nabídky služeb/zboží dalším subjektům (ne zákazníkům), může tak činit pouze dopisem v tištěné podobě (např. prostřednictvím pošty, rozesílací službou), ne elektronicky. K nabídce v elektronické podobě musí mít nabízející souhlas každého takového mailového adresáta, jinak by se jednalo o nevyžádané obchodní sdělení, které je postihnutelné ze strany Úřadu pro ochranu osobních údajů.
Na závěr jen upozorňujeme, že u každého obchodního sdělení/nabídky v elektronické podobě musí být vždy jednoduchá možnost odmítnout všechna další obchodní sdělení (např. jednoduše se odhlásit od odebírání jedním kliknutím).